Komisja Finansów Publicznych już zakończyła prace nad uchwałą
21.10.2014Dziś nad uchwałą senatu w sprawie Ustawy o odwróconym kredycie hipotecznym (druk 2811) z dnia 9 października 2014r. pracowała Sejmowa Komisja Finansów Publicznych, rozpatrując zaproponowane przez Senat poprawki w liczbie 14.
Po przyjęciu porządku dziennego i powitaniu gości, zajęto się odwróconą hipoteką w punkcie pierwszym porządku dziennego.
Na wstępie zdecydowano o sposobie pracy nad poprawkami i łącznym rozpatrywaniu niektórych poprawek w większości zgodnie z rekomendacją Senatu.
Poprawki Senatu 1, 6, 9 związane z kosztami – stanowisko rządu negatywne, katalog kosztów był szeroko dyskutowany, mogą wystąpić koszty po śmierci kredytobiorcy
Poseł Masłowska – potrzeba jest ograniczenia interpretacyjnego dla dobra kredytobiorców – za poprawką
Głosowanie:
- za: 10
- przeciw: 17
- wstrzymało się: 0
Poprawka 2 Senatu – zdaniem Ministerstwa ma charakter redakcyjny – początkowo stanowisko pozytywne, potem negatywne
Biuro Legislacyjne, nie zgadza się rozwiązanie proponowane w ustawie było lepsze, utrzymujące pozycję jej jako lex specialis z wyłączeniem przepisów Art 69,74-75, 75a, 76a,77,77a, 78,78a Ustawy Prawo Bankowe
Głosowanie:
- wszyscy przeciw
Poprawka 3 – dopiero hipoteka na nieruchomości i wpis o zabezpieczenie roszczenia na rzecz banku w pełni zabezpiecza interesy kredytodawcy, wszystkie przepisy mogą być kwestionowane to zabezpiecza kredytobiorców, stąd Rząd przeciw.
Biuro Legislacyjne sugeruje, aby nie głosować jej łącznie z 8,10,11 – ze zgodą.
Głosowanie:
- za: 10
- przeciw: 17
- wstrzymało się: 0
Poprawka 4 Senatu – zdaniem Rządu ma charakter redakcyjne – za.
Biuro legislacyjne – bez zastrzeżeń.
- Poprawka przyjęta jednomyślnie
Poprawka 5 Senatu – dotyczy wydłużenia okresu dostarczenia formularza informacyjnego przez kredytobiorcę – Rząd ma stanowisko pozytywne
Agnieszka Wachnicka – nie można zawrzeć umowy przed 14 dniami, ustawa nie reguluje sposobu, w jaki kredytobiorca jeśli chce, może zażądać podpisania umowy wcześniej, ale daje taką możliwość.
- Poprawka otrzymała rekomendację pozytywną – jednogłośnie.
Poprawka 7 Senatu ma charakter doprecyzowujący – kwoty w formularzu informacyjnym mogą mieć charakter szacunkowy, ministerstwo Finansów za.
- Poprawka przyjęta jednogłośnie.
Poprawka 8, 10, 11 dotyczy wprowadzenia formy aktu notarialnego – rząd przeciw, notariusz nie jest gwarantem, dla innych umów kredytów hipotecznych wystarczy forma pisemna, to podwyższa koszty
Małgorzata Radziuk – Krajowa Rada Notarialna – konsument jest szczególny, stąd potrzeba aktów.
Poseł Gabriela Masłowska – analogia do przeniesienia praw własności nieruchomości, stąsd akt notarialny będzie zabezpieczeniem.
Głosowanie:
- za: 10,
- przeciw: 18,
- wstrzymało się: 0.
Poprawka 12 Senatu – poprawka o charakterze doprecyzowującym – Rząd za
Biuro Legislacyjne nie zgłaszało zastrzeżeń.
- Poprawka przyjęta jednomyślnie.
Poprawki 13, 14 Senatu – mają charakter doprecyzowujący – rząd początkowo za, po wyjaśnieniach Rządowego Biura Legislacyjnego przeciw
Biuro Legislacyjne – brak konsekwencji w propozycji senatu stąd może to wprowadzić późniejsze zamieszanie
Głosowanie:
- za: 10,
- przeciw: 17,
- wstrzymujące się: 0.
Przewodnicząca po pracach poinformowała, że wystąpiono o opinię zgodności poprawek Senatu z prawem unijnym, z której wynika, że są one zgodne.
Po blisko 45 minutach prac, wybrano posła sprawozdawcę – Krystynę Skowrońską, która przedstawi sprawozdanie z dzisiejszego posiedzenia Komisji Finansów Publicznych na Posiedzeniu Plenarnym Sejmu.
Podsumowując, wyniki prac Sejmowej Komisji Finansów Publicznych: rekomendację pozytywną otrzymały 4 poprawki Senatu o charakterze redakcyjnym lub doprecyzowującym.